Friday, 27 September 2013

costume -yksi järkyttävän huono asiakaspalvelukokemus lisää

On huonoa asiakaspalvelua, todella huonoa asiakaspalvelua ja sitten on niin surkean järkyttävää, ettei sanat meinaa riittää ja tämä kuuluu jälkimmäiseen.


Kuukautta ennen muuttoani Berliiniin, hoitelin kaikenlaisia käytännönasioita kuntoon, joihin kuului myös muutaman lehtitilauksen vikojen numerojen käännättäminen vanhemmille. Ulkomaille käännättämisessä kun ei ole mitään järkeä, tulisi vain turhia lisäkuluja ja vanhemmat käy täällä muutman kuukauden välein. Yksi lehtitilauksistani oli Costume -lehti. Soitin asiakaspalveluun ja puhelimeen vastasi herttainen tyttö joka otti vanhempieni osoitteen ylös ja sano kaiken olevan kunnossa, seuraavat numerot menee sitten suoraan vanhemmilleni. Satuin lukemaan jostain, että Costume oli ilmestynyt  15.päivä ja siitä oli jo kolme viikkoa aikaa. Kysyin sitten äidiltäni, että olihan lehti tullut. Ei ollut tullut. Jaa.

Laitoin asiakaspalveluun mailia ja pyysin lähettämään lehden pikimiten vanhempieni osoitteeseen (kirjoitin se vielä mailiin) tai palauttamaan rahat.Vastaus tuli kahden päivän päästä: "Hei, Kiitos yhteydenotostasi. Olen lähettännyt lehden numero 06/13 uudelleen tiedoilla: XX".  a) Ei minkään näköistä pahoittelua ja b) tuo osoite XX:n takana oli mun vanha Helsingin osoite. Siinä vaiheessa alkoi hieman jo kiehua päässä. Miten tyhmä voi joku olla, että lukee noin huonosti mailin, ei pahoittele asiaa millään tavalla ja repii jostain mun vanhan osoitteen esille?! Tähän asti mailini olivat olleet ystävällistä sävyä, mutta ton jälkeen teksti alko hieman muuttua astetta tiukemmaksi. Ja mitä sitten? En saanut kahteen viikkoon mitään vastausta. Jouduin siis kaiken tämän jälkeen pistää heille jälleen kerran itse mailia. En olisi uskonut, että asiakaspalvelu tosta enää huonommaksi voisi muuttua, mutta kyllä se vielä huononi useampaan otteeseen. Vastauksen sain silloin samana päivänä. Siihen mennessä olisi pitänyt tulla jo kaksi (!) lehteä, jotka olin jo maksanut. Jälleen kerran samainen henkilö vastasi minulle ja tällä kertaa hän sentään osasi pahoitellakin asiaa. Hän oli päivittänyt osoitetiedot ja lähettänyt kummatkin numerot minulle vanhempieni osoitteeseen. Hyvityksenä sain loppuvuoden lehdet ilmaiseksi. Laiha lohtu tästä sotkusta ja loppua ei ollut vielä näkyvissä. Olin siitä viikon päästä tulossa Helsinkiin kesän viettoon ja olin melko skeptinen, että mahtaakohan ne lehdet oikeesti siellä olla odottamassa vanhemmillani. No mites ollakaan, eihän siellä ollut lehden lehteä. 




Samassa maassa kun vihdoin olin, otin luurin käteen ja soitin vihaisen puhelun asiakaspalveluun. Ulkomailta en sentään tunareitten takia viitsi soitella kalliita ulkomaanpuheluja. Yleensä suosin soittamista asiakaspalveluun, silloin ei tarvitse odotella vastausta ja asia kenties menee nopeempaa eteenpäin. Puhelimeen vastasi erittäin epäystävällinen naishenkilö. Kerroin kaiken tapahtuneen hyvin tuohtuneena. Kun kysyin missä lehdet jälleen kerran viipyvät, sain vastaukseksi että ne ovat kyllä lähetetty mutta niissä voi mennä 2-3 viikkoa. Mistä ihmeen maailmankolkasta ne oikein lähetetään kun noin kauan kestää, kiinnostaisi kyllä tietää?! Olisiko ollut etenkin tämän kaiken sotkun jälkeen enemmän kuin suotavaa ja korrektia se siinä mailissa ilmoittaa, ettei niitä tule kuulumaan taaskaan kun vasta joskus seuraavan numeron ilmestyessä? Kyllä olisi. Tämä puhelimessa oleva henkilö oli hyvin kärkäs ja kehtasi sitten tokasta: "sinä saisit olla hyvin kiitollinen siitä, että saat loppuvuoden lehdet ilmaiseksi. Sinulla näkyy täällä, että olet edellisen laskun maksanut pari päivää myöhässä. Laskut pitää maksaa ajallaan, jotta saa myös haluamansa lehdet." 

Mennäänpäs taas ajassa taaksepäin. Miksi maksoin edellisen laskun myöhässä? Siksi kun avatessani verkkopankin laskun eräpäivänä ja aloittaessani näpyttelemään tietoja, huomasin että olin saanut laskun ilman tilinumeroo mille laskun maksaa. Silloin on vähän vaikeeta maksaa laskua. Laitoin silloin samantien mailia asiakaspalveluun. Vastauksen sain pari päivää myöhemmin ja siinäkään ei ollut pahoittelun pahoittelua heidän mokastaan ja kukas muukaan sen oli allekirjoittanut kuin tämä samainen G.-niminen henkilö. Kerroin sitten puhelimessa tämän tälle henkilölle ja painoitin, ettei sekään siis ollut minun vikani. Hän kehtasi siihen inttää takaisin, että laskut on maksettava ajallaan. Siinä sitten läksytin häntä hieman tämän kaiken jälkeen ja lopetin puhelun. Lehdet ovat onneksi sen jälkeen tulleet. Mutta mitään hyvää minulla ei tosiaan enää lehdestä ole sanottavaa. Meni maku ihan täysin, enkä ostaisi sitä enää ihan periaatteesta. Saksalaisia lehtiä kun muutenkin mielummin luen, niin täällä riittää valinnanvaraa.



Hauskinta tässä koko jutussa on se, että mulla on kaikki mailit tallessa ja kirjasin puheluitten yhteydessä nimen ylös kenen kanssa asioin: aina sama G. -niminen naishenkilö. Ei taida sitten Costumen asiakaspalvelussa tämän tunarin lisäksi olla ketään muuta töissä? Olisikohan tarvetta pienelle asiakaspalvelu-koulutukselle tai kenties fiksua pistää henkilö vaihtoon? Oli miten oli, paljon parannettavaa kyseisen lehden asiakaspalvelussa. Olisin mieluusti tästä henkilöstä ja koko jutusta pistänyt palautettakin, mutta luuletteko että koko palaute olisi koskaan löytänyt perille jollekin muulle henkilölle kuin tälle G.-nimiselle, jos hän on ainoa asiakaspalveluhenkilö koko lehdessä? Enpä usko. 

Sorry for not translating! It´s a too long story about very bad customer service of the finnish magazin Costume. 

No comments: