Tuesday, 25 June 2013

asiakaspalvelu myyjän ja asiakkaan näkökulmasta

Asiakaspalvelua on monenlaista ja mielipiteitä siitä on yhtä monta. Ennen kuin kerron teille erillisessä postauksessa yhdestä hiljattain kokemastani järkyttävän huonosta asiakaspalveluksesta, kerron teille ensin minun ajatuksiani asiakaspalveluksesta myyjän sekä asiakkaan näkökulmasta.

Itse olen aina ollut lukion ja opiskeluitten ohella asiakaspalvelutyössä. Minä olen aina koittanut työni tehdä niin hyvin kuin voin, olen avoin, tulen hyvin ihmisten kanssa tilanteessa kuin tilanteessa toimeen. En anna omien henk.koht asioiden ja mielitilojen tai kiireiden vaikuttaa työnjälkeeni, sillä kumpikaan ei ole asiakkaan vika eikä sitä kuulu siihen purkaa. Olen rohkea ja itsevarma, enkä pelkää haasteita, tavoitteena on aina hallita tilannetta kuin tilannetta ja pitää pakka kasassa. Olen saanut työpaikoiltani aina kiitosta työtavoistani, asenteestani ja työni laadusta ja minulle on tärkeä pitää se myös niin. Olen aina työssäni ajatellut, etä haluan kohdella asiaita niin kuin itse haluan tulla kohdelluksi asiakkaana. Eli vaatimukseni asiakaspalvelun suhteen on korkeat mutta täysin realistiset. En tykkää mielistelystä, enkä myöskään siitä että niskaani hengitetään ja koko ajan tullaan kysymään tarviiko apua ja tyrkyttämään jotain tuotteita. Eli näin ollen en myöskään itse toimi niin työssäni. Hymyni on aito ja en ole teennäinen. Olen asiakasta palvellessani oma itseni, rento, hymyilevä ja en mikään ujo piipittäjä.

Hyvän myyjän erottaa siitä, että tyrkyttääkö tuotteita vain sen takia että on pakko kun työnantaja pakottaa lisämyyntiin vai suositteleeko jotain tuotetta aidosti ja mieluusti oman käyttökokemuksen perusteella. Sen myös erottaa asiakkaana heti, milloin se on pakoitettua ja milloin ei, monet työnantajat / firmat eivät sitä vain tajua. Minulle tyrkyttäminen on luotaan työntävää ja antaa huonon sekä epätoivoisen maun firmasta / liikkeestä. Kun rahaa ei tarpeeksi virtaa kassaan ja firmalla / liikkeellä menee huonosti, se näkyy heti epätoivoisessa asiakkaiden ahdistelussa tyrkyttämisen ja kehuskelun muodossa. Esimerkkejä tästä hyvin epätoivoisesta asiakkaitten ahdistelusta on monia mutta suurin sellainen on ehdottomasti Bestseller, eli siihen kuuluu Vero Moda, Only, Pieces, Vila ja Selected Femme / Homme. Ne piilottaa tämän ahdistelevan tyrkytyksen asiakkaan kehuskeluun ja muka auttamiseen löytää asiakkaalle kivoja vaatteita ja sen takia moni ei edes huomaa sitä ahdistelua ja tyrkytystä kun se on niin salakavalaa. Heidän taktiikkansa on mielistellä asiakasta minkä kerkeää ja saada se lankaan. Kaiken tämän mielistelyn takana on kuitenkin kova kilpailu työntekijöitten kesken ja pomon asettamat paineet. Työntekijöitä uhkaillaan potkuilla, jos lisämyyntiä ei tee firman halutulla tavalla. Jokaista myyjää kohtaan asetetaan päivän myyntitavoite ja sitä seurataan pitkin päivää. Lausahduksia opetellaan ulkoa ja niitä käyttää kaikki myyjät kaikille. Sellainen ilmapiiri työpaikalla ei ole terve vaan myrkytetty.

Monella asiakaspalvelussa töissä olleella riittää varmaan monenlaisia kokemuksia asiakaspalvelualan työpaikoista ja heidän erillaisista toimintaperiaatteista. Minulla riittää myös useampia oikein hyviä työpaikkakokemuksia, joissa työntekijöitä ei kohdeltu kuin roskaa ja uhkailtu ja asetettu paineen alle mutta valitettavasti sekaan on myös mahtunut niitä hyvinkin huonoja kokemuksia, joissa on mm. uhkailtu niillä potkuilla jos ei tee tarpeeksi lisämyyntiä. Kaikista kokemuksista olen kuitenkin oppinut paljon, myös niistä huonoista työpaikoista. Niitä huonoja työpaikkojakin on ihan hyvä kokea, vaikkei ne olekaan kivoja kokemuksia, koska sitä kautta esimerkiksi erottaa vielä selkeämmin hyvän työilmapiirin ja hyvän työnantajan, mikä on hyvälle asiakaspalvelullekin erittäin tärkeä pohja. Niiden huonojen kokemuksien myötä, oppii myös arvostamaan hyvää työpaikkaa ja -ilmapiiriä vieläkin enemmän.

Olen ollut kahdessakin vaateliikkeessä Helsingin Kampin keskuksessa töissä ja kummatkin kuuluvat näihin huonoihin kokemuksiin, missä myyjiä kohdeltiin huonosti ja ilmapiiri oli erittäin huono, molemmissa pomot puhuivat muista työntekijöistä selän takana toisille työntekijöille ja mollasi niitä. Toisessa uhkailtiin useamman kerran päivässä potkuilla ja vedettiin vähän väliä takahuoneeseen keskustelemaan viime tunnin henk.koht myynneistä, eli tyrkytyksistä ja pomo arvosteli kovin ottein sen lisämyynnin laatua ja opetti uusia "kikkoja" miten asiakasta kuuluisi mielistellä lisää ja saada pauloihin. Näistä kokemuksista on onneksi jo useampi vuosi aikaa. Toiseen näistä työpaikoista on sattumoisin pari tuttua vuosien varrella kertonut mahdollisesti hakevansa töihin ja olen heille kertonut kokemuksistani ja he ovat kiitollisina jättäneet hakemmatta kyseiseen vaateketjun liikkeeseen töihin. Jos ei omaa nahkaa pystynyt pelastamaan kyseisiltä kokemuksilta, niin olen tyytyväinen jos pystyn estämään sen, että muut joutuvat kokemaan saman. Valitettavasti joku muu kärvistelee niissä paikoissa paikoillaankin ja hyvässä lykyssä vielä nielee sen kaiken huonon kohtelun. Kummassakin taitaa olla vielä samat pomot.

No comments: